מרכז תמיכה לתעסוקה לבוגרי אקדמיה עם ליקויי למידה במכללת תל חי
(מס' 151)

סוג פרסום:
מחבר :
פרופ׳ הלנה דה-סביליה סינה, מיכל רז, עמית רוטמן
מועד פרסום :
05/2013
הורדה מרכז תמיכה לתעסוקה לבוגרי אקדמיה עם ליקויי למידה במכללת תל חי (pdf)

מחקר מסכם מפעל מיוחד – מרכז לתעסוקה לבוגרי אקדמיה עם ליקויי למידה. את התוכנית יזם מרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל  חי. 

מכללת תל-חי מובילה זה שנים רבות את נושא שילובם של סטודנטים עם ליקויי למידה באקדמיה.  אחד הכלים להשגת מטרה זו היה הקמתו והפעלתו של מרכז תמיכה מקצועי וייעודי לסטודנטים אלה.

מעקב שיטתי במשך כמה שנים אחר שילובם בתעסוקה של בוגרי המכללה לקויי הלמידה הבהיר, שההצלחה האקדמית לא מביאה בהכרח להישגים תואמים בשילוב בעולם התעסוקה. פער זה הביא ליוזמה שהובילה גב' יעל מלצר – לנהל, לקדם ולפתח מרכז תמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי, והפועל כבר שנים רבות.

המפעל המיוחד מרכז לתעסוקה נועד לאפשר ללקויי למידה בוגרי האקדמיה להשתלב בהדרגה ובהצלחה במסגרות תעסוקה הולמות. לשם כך פותחה תוכנית מקיפה, הכוללת אבחון פסיכולוגי ותעסוקתי המותאם ללקויי למידה, הפעלת קורס אקדמי וסדנה קבוצתית להגברת המודעות  של סטודנטים לקויי למידה להשתלבות בתעסוקה, הקניית כישורים לחיפוש עבודה, ליווי וייעוץ בחיפוש עבודה וסיוע למעסיקים בקליטת לקויי הלמידה בעבודה. בתוכנית נעשו שינויים והתאמות רבות במהלך התקופה הניסיונית והלמידה משותפת יחד עם ועדת ההיגוי אשר ליוותה את התוכנית.

ממצאי המחקר מדגישים שרק חלק ממרכיבי התוכנית פותחו במלואם. הם מצביעים על התרומה הרבה של תוכנית האבחון, על ההכנה לתעסוקה ועל העלאת המודעות של הסטודנטים, אך לא על שיפור בתחום של שילוב והתמדה בעבודה וקשר וליווי של מעסיקים. המחקר מבהיר את הקשיים ביישום המרכיבים השונים וממליץ על שינויים והדגשים להמשך.

המכללה האקדמית תל-חי ממשיכה עם תום הפרויקט המשותף בהעברת קורס מלימודים לקריירה, בסדנאות לתכנון קריירה, בייעוץ תעסוקה בעלויות מסובסדות ובמתן ייעוץ וסיוע בידי מומחים לטכנולוגיה מסייעת.

מרכז הייעוץ לתעסוקה מצטרף למאמץ הכללי של המוסד לביטוח לאומי באמצעות אגף הקרנות ואגף השיקום, בפיתוח כלים מגוונים שיסייעו לסטודנטים עם מוגבלות להשתלב בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה הולמת. אחד הביטויים למאמץ זה הוא המיזם מהפכה בהשכלה הגבוהה – פיתוח של מרכזי תמיכה וייעוץ לסטונדטים עם מוגבלות במוסדות אקדמיים. המיזם התחיל לפעול בשנת 2010 וימשיך בשנים הקרובות.

אנו מקווים שהלקחים והמסקנות מדוח זה יוטמעו במוסדות האקדמיים השונים, ושהמרכז לשילוב אקדמאים לקויי למידה בתעסוקה, המתוכנן לקום במימון משרד התמ"ת ,יקרום עור וגידים וישלים את התהליכים שתוארו כאן. זאת במטרה לשלב בצורה שוויונית, מותאמת והולמת את בוגרי האקדמיה עם לקויי למידה בעולם התעסוקה.